malleosumpensasien.blogg.se

El Nido - Kort och gott

Publicerad 2013-02-23 15:21:56 i Allmänt,

Efter en mycket lang resa hit till El Nido, sa har vi redan nu hunnit med tre hela dagar har. Forsta tva dagarna hade inte det basta vadret. verkade som att vi tog med oss regnet fran Singapore. Men idag har det varit riktigt bra vader. Mycket valkommet, aven om vi har lite branda kroppar idag.

Forsta dagen sa hyrde vi oss varsin mountainbika och cyklade upp langs kusten for att besoka en ode strand med en tillhorande fiskby. Totalt blev det sakert 40 km cykling fram och tillbaka, sa det kandes gott i rumpen sen. Vagarna var inte de basta, mest grus och storstensvagar. Men vi bada tyckte det var mycket skont att komma ut i naturen och framforallt fa rora pa oss. Har ju inte blivit sa mycket av det de senaste manaderna.
Andra dagen bestod av island hopping. Vi besokte bland annat Robinson on och aven varan batchaffor kande till Robsin ganska val. Han hade varit bland annat varit med och hjalpt till att kora bat och kande till Paolo Roberto. Skon snubbe. Det blev mest snorkling och beskadning av det otroligt fina naturen och bergen. Dock var solen inte sa villig att titta fram, sa man satt och fros i vissa stunder.
Idag blev det annu en dag av island hopping, fast med betydligt battre vader. Da fick paradiset visa sig fran sin ratta sida. Vi stannande forst for att besoka secret beach, men vi bada avstod att hoppa i vattnet da det fullkomligt kryllade av sma baby brannmaneter overallt. Sakert ett hundratal som simmade runt. Dock fanns det en och annan vaghals pa baten som trosade brannmaneterna. Men de fick ocksa bekanna farg da de brande sig lite overallt. Senare akte vi vidare for att besoka nagra paradisstrander. Dar blev det grillbufe bestaende av nyfangad tonfisk, grillspett,sallad, ris och frasch frukt

Imorgon ska vi ivag pa en 5-dagars expedition bland Filippinernas ororda oar. Vi ska ta oss fran El Nido Till Coron pa 5 dagar tillsammans med ett 20-tal andra backpackers. Kommer sova i andra byar pa de olika oarna langs vagen. Vi har goda forhoppningar och tror detta kommer bli en riktig hojdpunkt pa denna resan. Vi far beratta mer sen nar vi kommer till civilisationen igen. Hors da!

Georgetown, Penang och Singapore

Publicerad 2013-02-19 11:50:05 i Allmänt,

Nu var det en himlans massa tid sedan vi skrev. Trots att det kanns det som att vi har varit borta valdigt lange sa gar tiden ratt sa snabbt!

Inatt kommer vi lamna Singapore for lite soligare breddgrader (forhoppningsvis!). Vi kommer ta tva flyg och sedan en buss i 5 timmar for att till slut hamna i El nido, Filippinerna imorgon eftermiddag. Det kommer vara en tuff resa med lite somn men vi sparar ju in en hotellnatt. Vi far halla tummarna att alla flyg och bussar gar som det ska sa vi kommer fram!

Georgetown - "Skabbigt med en viss charm!" Citat Malle

Och visst stammer det in valdigt val hur Georgetown var. Med hjalp av bat tog vi oss till Georgetown, vilket var en smartfri resa. Val framme tog vi oss till hotellet och begav oss snabbt ut i staden for att ta och klamma i oss lite mat innan laggdags.

Under varan tid i Georgetown hann vi anda med en hel del far man saga. Varan forsta stora sightseeingdag tog vi en lokal buss till Pening Hill. Val uppe pa berget sa fick vi oss en fantastisk utsikt over hela Penang on. Vi bestamde oss aven for att utforska berget lite extra och vi fick snabbt besok av en del apor som var ute efter mat. Efter Penang Hill begav vi oss till beromda Kek Lok Si templet, som var mycket vackert utsmyckat pga det kinesiska nyaret. Mycket romantiskt och valdigt mycket turister.

En av dagarna valde vi att dedigera till Batu Ferringhi, som ska vara ons enda turiststalle med strand, hav och charter. Men efter att vi varit i Langkawi sa kan vi inte pasta att Ferringhi imponerade pa oss. Det blev en stund pa stranden, annars bestod det mest av kop av pin och middag pa HardRock.

De andra dagarna spenderade vi i Georgetown. Dels sa iaktog vi i firandet av det kinesiska nyaret. Som egentligen inte var mer spektakulart an varat nyar. Det skots fyrverkerier och olika uppvisningar av dess slag. Mest kanske vi kommer minnas den imponerande Gangdam Style dansen.

Ovriga dagar bestod av sightseeing runt byn och alla dess fina malningar och konstverk langs gatorna. Men annars kan vi nog inte pasta att Georgetown kunde erbjuda mycket mer. Och den beromda maten som det pratas om sa kunde vi inte heller finna.

Singapore - Lyx och fisfornama shoppingmalls

Singapore har mycket att erbjuda och vi tror nog att vi hann med en hel del av detta. Resten som finns att gora kraver nog en betydligt tjockare planbok! Da detta ar valdigt lyx i stan, shoppingen ar dyr och likasa maten. Sa det galler halla i pengarna nar man har en budget som vi. Vi at enbart pa foodhawks, akte kollektiv och gick i mangder i de grona natur/djungel som finns runt om i staden.

For att inte gora det mer langrandigt an vad det ar sa hann vi med foljande. En tur med Singapore Flyers, ett besok pa Marina Bay Sands, promenad i Garden by the Bay, diverse fisfornama shoppingmalls (inget kopt), langa promenader i Bukit Timah (Singapores djungel), annu mer promenad langs 3-4 parker (tog sakert 4 h att knata igenom) och har fick vi aven betvittna en av varldens storsta odla langs promenadstraket.

Annars har vi inte haft det basta vadret i Singapore, da det regnat allt i fran lite dugg till rena skyfallen. Sa varan basta invenstering har i Singapore var vara tva paraplyn for 40 kr. Kom val till hands!

Men som sagt sa ska vi nu bege oss till sol,varme och bad i 3 veckor. Detta kommer utan tvekan vara resans hojdpunkt pa manga satt tror vi. So lets bring it!

Vi kommer att uppdatera med bilder fran bade Singapore och Georgetown allt eftersom. Vi far ha lite talamod da det ar valdigt segt och osmidigt att just ladda upp bilder.

Peace Out!

Singapore i bilder

Publicerad 2013-02-19 11:08:00 i Allmänt,

Utsikt fran Marina Bay Sands

Chinese New Year - Snake Year

Djungel promenad i Bukit Timah. Otroligt branta trappor.

Djungel promenad i Bukit Timah

Singapore Flyer

Singapore Flyer utsikt

Promenad langs alla parker. Detta ar en av forbindelserna langs tratopparna. Mycket fint.

Aven har promenad langs tratopparna

Utsikt fran Marina Bay Sands

Garden by the Bay. Mysigt, med en ljus och ljud show.

Singapore Zoo

Utsikt fran Singapore Cable Cars startpunkt.

Bilder från Langkawi

Publicerad 2013-02-12 06:29:00 i Allmänt,

Vita stränder men tyvärr grumligt vatten med maneter!

Vår huskatt vid första boendet

Huskattungarna på andra boendet. Katternas ö definitivt!

Fina boendet White Lodge.

Chill vid solnedgång

4.5 kgs (4,5 liter på Malle språk) whiskey om man kände för't

En lång tid på ön Langkawi

Publicerad 2013-02-08 06:47:06 i Allmänt,

Hej Hopp!

Nu har vi varit i Langkawi i ca åtta dagar och vi känner att det verkligen är dags att åka vidare till lite mer stad och mindre strand. Lite mer action och lite mindre svenskar tack. Det märks att vi är nära Thailand. Dock tyvärr inte matmässigt. Vad hade vi inte gett för lite mer thailändsk mat som smakar gott?!

Vi har inte direkt haft någon ork eller inspiration för att uppdatera bloggen. Det kan ju ha lite med att göra att resan hit inte var den lyckligaste tiden i Simons liv. Hans Ipad blev tyvärr kvar i taxikön på Malaysia international aiport. Vi hade gott om tid när vi kom till flygplatsen. Det vi inte visste var att vi skulle till en annan terminal. Som låg ca 20 min därifrån. Detta fick vi reda på när vi skulle checka in vårat bagage. Vi fick lite smått panik och försökte haffa en taxi. Det visare sig att vi var tvungna att köpa en taxikupong. Så det var ju bara att springa dit, köpa en kupong för mer pengar än vad som kändes rimligt och sedan springa och invänta en taxi som trampade på gasen när han hörde att vi var på fel plats. När vi nästan var framme så upptäckte simpan att paddan inte ligger i väskan och tyvärr så var det ingen som uppgett sig tagit hand om den. Detta fick vi reda på när vi ringt några samtal.

Sedan flöt väl resan på bra. Det var billigt med taxi från flygplatsen väl på Langkawi. Hotellet vi hamnade på var dock inte värt de pengarna vi betalade men vi bytte hotell efter 4 dagar och jisses vilket fint rum vi fick! Troligen det finaste vi nånsin kommer ha under denna resan så vi fick supa in det rena och fräscha.

Langkawi har gett oss lata soliga dagar. Vita stränder med lite inslag av moln vissa dagar. Vattnet har varit grumligt och innehållt några maneter. Vi ser fram emot Filipinerna då vattnet förhoppningsvis är mer turkost än något annat hav!

Idag kommer vi ta en båt till Georgtown, Penang. Vi får väl se vad vi kommer hitta på, det ska bli kul att se hur det kinesiska nyåret firas!

Ha det gott hej, bilder får komma senare!